DAT De Amsterdamse Thuishaven presenteert Keluarga 3

Op zaterdag 25 mei vindt de derde en voorlopig laatste editie van Keluarga 3 plaats bij de DAT!school op het Buikslotermeerplein. Kaarten zijn nu te koop.

De eerste editie van Keluarga in oktober 2023 was een groot succes en helemaal uitverkocht. Tijdens Keluarga 2 stond de stem van de vrouw centraal; de stem van de baboe, de njai, de (voor)moeder. Op zaterdag 25 mei sluiten we de eerste Keluarga reeks af met dans, beeldende kunst, fashion, muziek en het gesproken woord. Een middag- en avondvullend programma met ruimte voor verhalen uit de Molukken, Borneo (Maleisië) en Indonesië. Tijdens Keluarga 3 staat het delen van verhalen middels kunst, cultuur en rituelen centraal. We eten, drinken en ademen samen en staan zo stil  bij ons gedeelde verleden en de doorwerking van de verhalen van onze voorouders in het heden. Met onder andere Boi Akih, artist in residence Suna Lale Talan en Richard Akihary, die zal voordragen uit zijn gedichtenbundel Djam Karet - Elastiektijd.

16:00 Ademcirkel
18:00 Aanvang Makan & Minum
18:30 Avondvullend programma met dans, beeldende kunst, fashion, muziek en het gesproken woord
22:00 Afsluiting (karaoke en eindeloos gedag zeggen)

Contra-indicaties: de ademcirkel is niet aan te raden als je nu of in het verleden te maken hebt gehad met epilepsie of psychoses. Ben je zwanger, heb je een hoge bloed- of oogdruk? Laat het de docent weten voor aanvang van de les. Dit zijn geen contra-indicaties, maar in deze gevallen zal de docent je instructies geven die passen bij jouw situatie.

Wanneer
Zaterdag 25 mei, 16u00 - 22u00

Kosten
Een kaartje kost 15 euro en is inclusief eten en drankjes. Bestel ze via de roze knop hieronder. Kom je er niet uit? Stuur dan een mailtje naar productie@datschool.nl.

Waar
DAT!school, Buikslotermeerplein 101c (ingang aan de achterkant van de Modestraat, naast restaurant Tjon Express). Let op: er is helaas geen werkende lift aanwezig. De DAT!school is gelegen op de eerste verdieping.

Bereik
Metro Noord-Zuidlijn uitstappen eindhalte Noord, met de auto afslag ring S117 winkelcentrum Boven ’t Y. Parkeren kan naast bioscoop Pathé Noord, kosten €1,60 voor 3 uur en daarna €1,60 per uur. Er is genoeg plek voor je fiets bij de fietsenrekken naast de ingang van de DAT!school.

Achtergrond

Tijdens deze avond vormt het publiek samen Keluarga, oftewel familie in het Maleis. Met Keluarga creëert de DAT! een plek waarin verschillende werelden samenkomen, ook al staan of stonden die soms tegenover elkaar in plaats van naast elkaar. Een beetje zoals op een familiefeestje waar jong en oud elkaar ontmoeten, thema’s aan bod komen die schuren, waar wordt gelachen, gedeeld en gehuild. Waarna je elkaar stevig vasthoudt en een cium, oftewel een snuifkus geeft en er achteraf bakjes overgebleven nasi worden meegegeven. Met de programmering van Keluarga wil de DAT! niet alleen kennis delen en bewustwording stimuleren met betrekking tot het koloniale verleden in Azië, maar vooral gelegenheid bieden voor gezamenlijk helen door middel van het delen van verhalen in diverse kunstvormen.

‘Kamu sudah makan?’

Dat betekent letterlijk vertaald ‘heb je al gegeten?’. In deze vraag zit het vervullen van een eerste basisbehoefte, maar ook een diepere laag van empathie en betrokkenheid verweven. Samen eten is enorm belangrijk in de Keluarga cultuur. In Zuidoost-Azië is er veel meer sprake van een wij-cultuur dan een Westerse ik-cultuur. Door samen te eten en drinken komen de verhalen en met die verhalen de verbinding met elkaar. Maar hoe zit het met de verbinding met jezelf? Dat is een vraag die we alle makers gaan stellen tijdens Keluarga.

Bezoekers en performers over Keluarga 1:

‘Het was een mooie avond. De verhalen zijn belangrijk voor mijn zoon, die ik toch iets wil meegeven, omdat het ook zijn roots zijn.’- Maarten (38)

Meestal ben ik binnen een groep de enige. Hier ben ik in de meerderheid. Dat voelt fijn en warm.’- Suna (18)

Ik vind het leuk dat hier mensen zijn die op mij lijken.’ – Lena (10)

Ik voelde me als danser thuis en het kwam zowel persoonlijk als professioneel bij elkaar. Heel bijzonder.’ – Afra (35)

‘Zoiets maak je niet heel veel mee. En dat iedereen bezig is met een reis’ Oma (72)

Wij respecteren alle soorten perspectieven op de geschiedenis en daarmee alle soorten pijn. Maar ook de schoonheid en kracht, die achter deze pijn schuilen. Zo heeft iedereen zijn/haar/hun eigen weg van herstel en heling. Wij vragen het publiek om respect voor het verhaal en de daarbij horende menselijke emoties. Alle soorten pijn mogen er zijn, net zoals elk verhaal er mag zijn. Wij vragen niet te oordelen over elkaar, maar te luisteren naar elkaar. Samen vormen we een Keluarga voor een avond, waarin we samenkomen, samen eten, samen delen en wellicht ook samen helen.